Saturday 19 May 2012

CERITA DAPUR LAGI


 Ada kawan tanyakan resepi kek pisang. Saya selalu buat ikut resepi yang saya dapat dari
Buku Resepi Keluarga terbitan Pena Sdn Bhd,1983. Lama betul dah buku ni, tapi banyak resepinya yang saya suka.Pada saya ok lah resepi ni. Ia menggunakan butter dan bukan minyak masak atau minyak jagung. Ada banyak juga resepi yang menggunakan minyak jagung sahaja dan tentu ia lebih healthy. Tapi belum pernah saya buat, malah tak ada menyimpan resepinya pun.Kat sini saya letakkan resepi yang saya selalu gunakan.


                                                Gambar dari buku, tak jelas sebab dah lama.


KEK PISANG

Bahan-bahan:

200 gram mentega
1 cawan gula halus
2 cawan tepung naik sendiri
8 biji pisang emas masak  yang dilecek
5 biji telor ayam
1 sudu teh bicarbonate of soda
esen pisang atau esen vanilla


Cara-caranya:

Pukul mentega dengan gula sampai kembang. Kemudian masukkan telor satu persatu. Pukul lagi hingga sebati. Campurkan pisang lecek beserta esen dan gaul rata. Akhir sekali masukkan tepung yang telah diayak bersama soda secara kaup balik. Griskan acuan, masukkan adunan dan bakar. Simple sajakan.

Walaubagaimanapun, kek pisang ni saya sekadar makan sikit-sikit kerana tidak begitu menggemarinya. Buat untuk suka-suka saja dan bagi keluarga makan. Lain orang, lain seleranya kan.

No comments:

Post a Comment