Saturday 1 September 2012

LAMANYA MENYEPI.....


Salam...

Dah lebih tiga minggu menyepi dari blog. Kesian rumahku ini tidak dipedulikan. Hari ni menggagahkan diri, membuang virus M yang melanda sekian lama. Harapnya masih ada yang sudi membaca cerita merapu meraban saya yang entah apa-apa. Rasanya belum terlewat untuk saya mengucapkan Salam Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin kepada sesiapa saja yang sudi membaca blog ini. Raya kan sepanjang bulan Syawal. Kepada yang sedang menjalani ibadah puasa Enam bulan Syawal dan yang telah menyelesaikannya, semoga diterima ibadah dan beroleh ganjaran pahala yang Allah janjikan. Memang rugi  besar jika tidak dilakukan sekiranya kita berupaya.

Semalam, 31 Ogos, sempena cuti merdeka, rakan-rakan sekerja merancang berhari raya bersama-sama. Rumah saya tak tertinggal dari senarai mereka. Jadi kenalah menyediakan serba sedikit menu yang ringkas-ringkas untuk dihidangkan. Kelam kabut juga dibuatnya sebab semuanya dimasak sendirian maklumlah tak ada pembantu. Beginilah kalau tak ada anak perempuan dan menantu pula bekerja jauh. Buat semula choc chip cookies sebab kuih raya dah habis. Lepas tu, sediakan pula dua biji kek cheese yang dikukus dan dibakar ditambah dengan puding disamping menu utama. Mujurlah semuanya dapat diselesaikan sebelum tetamu datang mulai 10.30 pagi.




                   Ini lah saja juadah yang sempat disediakan. Macamana rasanya tak taulah.



                                         Wah! berposing sakan sebelum acara makan-makan.

       Cikgu Zainab dan adiknya yang banyak membantu mengemas dan mencuci pinggan mangkuk.    Terima kasih banyak-banyak.

                                       Giliran bertandang ke rumah cikgu Zubaidah.

                                Gelap pula gambar ni maklumlah guna handset saja.

Selesai jamuan raya, barulah terasa letih teramat sangat. Lenguh seluruh urat saraf. Tapi tak apalah sebab raya kan setahun sekali saja.  Terima kasih kepada yang banyak membantu mengemas kembali selepas jamuan terutama Anis, Zainab dan adiknya juga guru-guru praktikal UPSI. Kepada semua yang sudi datang, terima kasih banyak-banyak dan jangan serik ya.Pukul 3.45, saya bertolak pula ke Shah Alam sebab ada urusan keluarga. Sehingga hari ini, belum lagi sempat menjemput jiran-jiran rapat ke rumah sebab kekangan masa. Niat tu memang ada, harapnya adalah masa tu.

Salam Aidilfitri dan Selamat Hari Merdeka!

No comments:

Post a Comment