Saturday 21 July 2012

SALAM 1 RAMADHAN

Malam ini bermulalah bulan Ramadhan, bulan yang kita nanti-nantikan kedatangannya. Bergembiralah umat Islam kerana diberi peluang oleh Allah untuk mengumpul sebanyak mana pahala yang dijanjikan selagi termampu oleh kita. Bersama-samalah kita berpuasa menahan lapar dan dahaga yang diwajibkan keatas kita disamping bertadarus, bertahajud, berzikir, bertarawih dan lain-lain yang mana mampu kita kerjakan. Mudah-mudahan segalanya dipermudahkan untuk kita.

Hari ini (Jumaat), rakan-rakan di sekolah masih sempat mengadakan 'pot luck' sempena menyambut puasa. Masing-masinglah membawa aneka juadah sampai tak termakan kerana terlalu banyak. Macam biasa, saya cari yang paling mudah disediakan. Kebetulan ada kawan yang 'request'. Jadinya, inilah yang saya bawa siang tadi. Bahan-bahan memang sedia ada di rumah, so taklah susah membuatnya. Rupa macam selalulah, tak cantik langsung. Rasanya pula, pada saya ok lah tapi kawan-kawan semua suka. Alhamdulillah, habis licin mereka bedal.



Lepas ni, berbungkuslah dulu oven saya. InsyaAllah, seminggu sebelum raya barulah akan beroperasi semula. Masa tu memang akan terlalu aktif lah sebab saya jarang membeli biskut raya atau kek. Kalau beli pun sikit-sikit saja. Selebihnya akan buat sendiri, walau rupanya tak cantik tapi rasanya, family terutama anak-anak suka. Jadi berbaloilah berpenat lelah, bila habis dimakan. Sementara waktu ni, lupakan dulu oven dan segalanya. Yang penting, kelebihan Ramadhan tak boleh disia-siakan.

Selamat mengerjakan ibadah puasa. Semoga amalan kita diterima dan dosa diampunkan olehNya. Aminn.


1 comment:

  1. resepi kek coklat ada mcm akak wat ni xde ke kak? hehhehe...sedap...

    ReplyDelete