Tuesday 19 June 2012

SALAM AKHIR REJAB...SELAMAT DATANG SYA'ABAN


Malam ini, kita sudah menginjak ke penghujung Rejab atau lebih tepat lagi 30 Rejab 1433 Hijrah. Begitu cepat masa berlalu meninggalkan kita dan ia tak mungkin dapat diputar kembali. Rejab, bulan Allah kini hanya tinggal sehari saja lagi. Bulan untuk kita bertaubat dan memohon keampunan. .




Selamat datang Sya'aban, bulan Rasulullah SAW, bulan kedua selepas Rejab yang penuh keberkatan sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud:
"Dinamakan dengan Sya'aban (berserak-serak) itu adalah kerana di dalamnya terdapat banyak kebajikan yang berserak-serak"  

Bulan Sya'aban adalah kesempatan untuk kita memperbaiki diri dari segala macam cela manakala pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menenangkan hati dan jiwa.

 Antara kelebihan di bulan Sya'aban ialah:
  1. Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah dengan 700 kali ganda. 
  2. Allah akan menurunkan rahmatNya serta memberikan pengampunan umum kepada hambanya.
  3. Sesiapa yang berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan akhir Sha'aban, maka Allah akan menuliskan baginya pahala 70 orang nabi-nabi, pahala beribadat selama 70 tahun dan jika ia meninggal pada tahun itu maka ia akan mendapat pahala mati syahid.
  4. Kelebihan malam nisfu Sya'aban pula ialah sesiapa yang bangun mendirikan solat sunat dan menghidupkan malam itu dengan banyak berdoa, berzikir, berselawat, bertasbih, membaca Al Quran dan sebagainya, maka Allah akan membukakan untuknya 300 pintu rahmat di samping doanya tidak akan ditolak.
  5. Orang-orang yang tidak diampunkan oleh Allah pada malam nisfu Syaaban ialah mereka yang menyekutukan Allah dengan sesuatu, tukang sihir, tukang nujum, mereka yang suka bermusuhan, peminum arak, penzina, pemakan riba, derhaka terhadap ibu bapa, pembuat fitnah dan mereka yang memutuskan tali silaturrahim. 
  6. Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W. Sabda Rasulullah SAW "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)
  7. Bertaubat sebagaimana diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, beliau berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu." Semoga kita semua memperoleh keampunan dan keredhaan Allah Subhanahu Wa Ta'ala, amiin.....   ( Sumber: http://princessislam.blogspot.com/2009/07/kelebihan-bulan-syaaban.html  dan Al Azim.com)  

No comments:

Post a Comment