Friday 22 June 2012

MELAYANI TEKAK & HOBI.....

Salam... Dah dua hari tak update. Sebenarnya tak ada idea nak bercerita. Selama ni pun sekadar bersembang kosong... entah ada atau tidak orang yang membacanya. Kalau ada tu, terima kasihlah kerana sudi melayani catatan yang merapu meraban ni. Paling tidak pun, mungkin sebagai catatan untuk diri sendiri saja.

Hari ni tiba-tiba teringin nak makan kek. Biasanya tak makan banyak pun. Memadai sepotong dua saja. Agak lama juga tak mem'baking' ni. Walaupun ia dah jadi hobi, tapi kalau lama tak dibuat, malas juga nak memulakannya kembali. Bila dah mula buat, selang sehari macam-macam idea datang dalam kepala. Mujur ada tukang makannya,samada di bawa ke sekolah atau balik kampung. Sedap ke tidak, tak perlu risau, gerenti habis.

Projek kali ini ialah Kek Kukus Prune. Dah buat banyak kali samada untuk makan sendiri, jamuan atau sebagai buah tangan ke majlis kenduri.



Kek ini agak mudah dibuat. Resepi diambil dari Koleksi Resepi Diana yang sumber asalnya dari Leen. Jutaan terima kasih kepada mereka.Selalunya saya ubah suai mengikut bahan yang saya ada.
Berikut adalah resepinya:

Bahan-bahan


250 gm butter
1 cawan brown sugar (resepi asal gula halus biasa tetapi perlu kurangkan sedikit sebab ia agak manis)
5 biji telur A
2 cawan tepung naik sendiri (saya tambah sedikit soda bicarbonate diayak bersama tepung)
1/4 cawan susu pekat
1/2 cawan air (Ada masanya saya guna susu segar atau susu UHT jika ada stok berlebihan)
15 biji prunes (kisar bersama air atau susu tadi, nak guna lebih banyak prunes pun boleh)
10 biji prunes dihiris kasar
Letakkan juga beberapa biji prunes di permukaan kek sebagai hiasan jika suka.


Cara-caranya


Pukul butter bersama gula sampai gebu. Kemudian masukkan telur sebiji-sebiji sambil diputar di antaranya sampai sebati. Campurkan pula susu pekat. Pukul lagi.Kemudian masukkan prune kisar  dan terus diputar. Akhir sekali, campurkan tepung sedikit-sedikit dengan kaedah kaup balik. Kemudian masukkan pula hirisan prune tadi.Tuangkan ke dalam acuan yang sesuai yang telah digris terlebih dahulu. Balut permukaan acuan dengan aluminium foil. Pastikan kukusan telah betul-betul panas. Kukus kek tadi selama satu setengah jam.

Biasanya, anak-anak kecil kurang suka kek begini. Kalau kek coklat atau kek cheese, sekejap je habislah mereka bedal. 3/4 kek ini saya bawa ke sekolah dan habis jadi hidangan minum petang kawan-kawan. Selebihnya akan dibawa pulang ke kampung esok hari.

Sekarang anak yang gemar makan sampai tengah malam tu dah pergi belajar semula selepas bercuti berbulan-bulan sebaik tamat peperiksaan SPM tempohari. Jadi, kuranglah aktiviti memasak maknya terutama di malam hari. Malah, untuk makan-makan biasa pun tak perlu berbagai jenis seperti selalunya. Bila makan, sering teringatkan dia sebab dia selalunya berselera dan makan banyak. Cuma yang pasti, kek prune bukanlah kegemarannya!!


No comments:

Post a Comment