Friday 19 October 2012

REQUEST RAKAN SEKERJA...

Salam Pagi Jumaat yang mulia...

Hari ni tetiba datang mood nak mengupdate blog yang sudah lama dipinggirkan. Sekarang memang dah kurang sangat membuka blog sendiri apatah lagi nak berjalan-jalan ke rumah orang. Mungkin bila tiba cuti agak panjang 3 minggu lagi, insyaAllah akan diaktifkan semula. Hari ni terajin pun, sebab kawan nak minta resepi kek coklat yang telah dibuat beberapa minggu yang lalu... lama dah pun sebenarnya. Dia nak buat untuk Raya Haji katanya. Resepi ni telah saya ubahsuai sedikit dari resepi asal yang diperolehi dari internet juga dulu.


Kek Coklat (kukus atau bakar)

Bahan A

250gm butter
1/2 cawan gula kastor
2 biji telor A
1 cawan susu pekat / susu creamer pekat manis

Bahan B 

1 3/4 cawan tepung gandum
1/2 camca teh baking powder
1/2 camca teh soda bicarbonate
1 cawan serbuk koko/serbuk coklat

Bahan C

1 kotak susu coklat jenama Dutchlady atau lain-lain (kotak kecil saja)
1 bungkus sedang biskut oreo
(buang creamnya dan dipatah2kan kecil dengan tangan, jangan diramas )

Cara-caranya:

- Pukul butter dengan gula sampai putih. Kemudian masukkan telur satu persatu sambil diputar lagi hingga kembang dan ringan. Campurkan susu pekat dan putar lagi sampai sebati.

- Ayak kesemua bahan B bersama.

-Masukkan Bahan B kedalam adunan butter tadi secara berselang seli dengan susu coklat. Akhir sekali, masukkan serpihan biskut oreo tadi dan sekadar digaul rata sahaja.
Alas acuan dengan kertas minyak dan griskan. Tuang adunan dan bakar atau kukus selama 1 jam lebih kurang. Lepas tu bolehlah diletak topping coklat jika suka atau dihidangkan begitu saja. 
(Boleh juga ditambah kismis hitam jika suka)

No comments:

Post a Comment