Friday 19 July 2013



DAH TERLEBIH RAJIN PULAK NI...

Hari ni mood mengupdate blog sedang di aras tertinggi. Sebelum ia merudum semula ke tahap kritikal, lebih baik cepat-cepat mencatat apa yang teringat dalam kepala. Disebabkan hariraya dah tak lama lagi, resepilah pilihan utama bertakhta di sini. Resepi ni wujud dedulu lagi masa saya di awal secondary school. Masa tu, punyalah kemaruk dengan biskut ni tapi lepas tu bertahun-tahun resepi ni lesap. Beberapa bulan lalu masa berkemas rumah terjumpalah pula. Bunyinya macam hebat sangat kan... walhal resepi biasa-biasa saja. Kena catat juga kat sini untuk rujukan sendiri, takut nanti hilang semula. Nak letak gambar, tak ada pulak gambarnya sebab masa buat dulu-dulu, kamera pun belum beli maklumlah budak sekolah lagi, handphone belum wujud apatah lagi internet. Ini sajalah yang ada.

BISKUT ONDE-ONDE

 Bahan-bahan :

1 cawanbutter
1 cawan gula halus
2 biji telor asingkan putih dan kuningnya.
1 tin kelapa kering
1 cawan tepung kastad
1 cawan tepung jagung
2 cawan tepung naik sendiri
Sedikit esen vanilla dan pewarna hijau.
Kismis atau sultana untuk dijadikan inti

Cara-caranya:

Pukul butter dengan gula, kemudian masukkan kuning telor, esen vanilla dan pewarna hijau. Bila dah rata masukkan tepung-tepung tadi dan uli sampai sebati. Adunan akan jadi lembik tetapi jangan ditambah tepung. Biarkan beberapa minit. Kemudian bentukkan bulat dengan meletakkan kismis sebagai inti. Leperkan sedikit, sapu putih telor dan golekkan di atas kelapa kering. Kemudian bolehlah di bakar.

Punyalah antik biskut ni sampai sukatan nya pun masih menggunakan cawan. Kalau nak biskut yang kurang memerlukan beraneka bahan dan modal pun jimat, bolehlah membuat yang ini. Tapi kalau ada  duit, lebih baik tunjuk-tunjuk saja dan dapatlah cookies yang cantik-cantik.

No comments:

Post a Comment